معاونت فرهنگی و اجتماعی
جهاددانشگاهی
خبر : موضوع: ‌ فرهنگی
رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی :جنبش دانشجویی می تواند مدل مفهومی بومی پیشرفت منطقه خود را طراحی کند

رییس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت:جنبش اصیل دانشجویی در بینش و چشم انداز خود غنی از علم و دانش بوده و علم و دانش این جریان دانشجویی با افق و بینشی بلند چشم اندازهای متعالی را به واقعیت تبدیل می کند.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی آذربایجانغربی، امین رستم زاده در نشست شورای مرکزی اعضای سازمان دانشجویان دانشگاههای استان در دانشگاه ارومیه ضمن تبریک روز دانشجو گفت:رکود و رخوت جنبش های دانشجویی در اعتماد به قطب نماهای کاذب خارجی خوش رنگ و لعاب حاصل می شود.

این دانشجوی دکتری حقوق خصوصی،  ولایتمداری، هویتمندی، سیرت نگری، دشمن شناسی، آرمانگرایی، عملگرایی، بصیرت مداری، ارزش مداری، اخلاق مداری، استقلال خواهی، تحول مداری، عزت خواهی، آزادگی، عقلمندی، تپندگی، خلاقیت و کارآفرینی را از خصیصه های ذاتی و اصیل یک جریان دانشجویی هویتمند ذکر کرد.

وی گفت:آموزه های قرآنی نباید همچنان از مغفولات اساسی جریان های فکری اصیل دانشجویی بماند و برای این مهم و رفع این خلاء باید اتاق فکرهای جنبشها راهبرد عملیاتی مطالعه شده داشته باشند.

وی ادامه داد:البته جنبش های دانشجویی که این دغدغه را دارند و پیشخوان مرامنامه های تعالی آنها قرآن و ارزش های اصیل معنوی و انسانی است باید به سایر جریانهای دانشجویی در این هویتمندی و غنی سازی جوهری کمک نمایند.

رستم زاده گفت:نقش جنبش های دانشجویی در اقتصاد مقاومتی باید باز تعریف شده و در قالب های مختلف رویدادهای فرهنگی علمی و حتی عملی از جمله کرسی های آزاد اندیشی مطالعات راهبردی و راه اندازی شرکت های دانش بنیان به جد نقش آفرینی داشته باشند که این مهم بدون نیازسنجی، مطالعه و واکاوی موضوعی و یک برنامه راهبردی فقط در حد شعار خواهد بود.

وی گفت: اساتید دانشگاه نیز باید در تقویت جنبش دانشجویی بعنوان یک رسالت نقش آفرینی اثرگذاری داشته باشند.

وی توسعه و ترویج فرهنگ نگرش عملی به علم را در بین دانشجویان با رویدادها و ابزارهای مختلف جهت بستر سازی این ضرورت بی بدیل برای تعالی کشور بسیار پراهمیت و اضطراری توصیف کرد.

این مدرس حقوق دانشگاه گفت: متاسفانه اغلب دانشگاهها امروز بجای کارآموخته حرفه ای دانش آموخته حرفه ای صرف تربیت می کنند و این یک آفت است که در دانشگاههای نسل سوم که باید برای جامعه ثروت آفرینی نمایند در رسالت دانشگاههای نسل قبلی درجا می زنند.

وی ادامه داد:به نظر می رسد این مهم بیشتر از دانشگاه به خود دانشجویان هم بر می گردد بنابراین یکی از رسالتهای ضروری جنبش دانشجویی نقش آفرینی در نهادینه کردن نگرش کاربردی به مطالب تئوری و عملی واحدهای درسی دانشگاهی در ذهن دانشجویان است.

رییس سازمان دانشجویان واحد آذربایجان غربی با اشاره به اینکه  بینش دانشی ودانش بینشی خصیصه اصلی جنبش دانشجویی است گفت:خطوط مویرگی پیشرفت هر کشوری با غنای اندیشه دانشجویان پررنگتر شده و شاهرگهای تعالی آن کشور با مدیریت علمی وعملی همان دانشجویان خلاق قوت وقدرت بی بدیل می گیرد لذا نقش جنبش های دانشجویی در تحقق چنین بستری در راستای حرکت در مرزهای علم و فناوری دنیا از طریق چنین دانشجویانی بسیار ارزشمند است.

وی گفت: جنبش‌های دانشجویی باید مدل‌های مفهومی پیشرفت و توسعه بومی هر منطقه را نیازسنجی، طراحی، تدوین و ارایه و پیشنهاد نمایند چرا که هر دانشگاهی اساساً باید مبداء تحولات جامع برای تعالی ارزشی، اخلاقی، فرهنگی و اقتصادی و سیاسی و ..  آن منطقه باشد.

وی گفت: فرمایشات مقام معظم رهبری در جمع دانشجویان و اساتید از چنان غنای ارزشمندی برخوردار است که هر کدام از آنها جداگانه دانشگاهی با همه مقاطع تحصیلات تکمیلی‌اش می‌تواند انسان ساز و اخلاق ساز و خلاصه نسخه سعادت هر دو دنیا را برای هر دانشجو و دانشگاهی فراهم آورد لذا این بستر هم باید با خلاقیت تکنیکی جهت بهره برداری از چشمه زلال ولایت برای سعادت مدنظر جنبش‌های دانشجویی و دانشجویان مدنظر  باشد.

رستم زاده گفت: شهادت و خون سه شهید روز دانشجو با بطلان بر مدرک افتخاری ننگین دکتری اعطایی به کسانی که استقلال کشور را به سخره گرفته بودند آنچنان قرمز رنگ شد که آن دانشجویان خود ابدالتحصیل در ذهن همه دانشجویان کشور و دنیا بعنوان دانشجو همچنان پایدار و ماندگارند و انزجار و استقلال خواهی و استکبار ستیزی دانشجوی ایرانی اسلامی بر تارک تاریخ جنبش دانشجویی جهان همچنان منیر و تابنده جاویدان مانده است.